Carta d’Erik Satie a Antoni Nicolau

Carta hològrafa d'Erik Satie dirigida a Antoni Nicolau.
1 de març de 1896
L’inici d’aquesta carta autògrafa d’Erik Satie (Honfleur, 1866-París, 1925) diu: “Debussy encara no ha acabat la seva feina...”, tot al·ludint a l’orquestració que Claude Debussy va fer, el 1896, de les Gymnopédies 1 i 3 per a piano (1888). El manuscrit d’aquesta orquestració data del febrer del 1896. Finalment, la primera audició va tenir lloc a París el 20 de febrer de 1897. Aquesta carta aporta informació nova sobre un aspecte de la col·laboració entre Satie i Debussy, atès que la correspondència d’aquest darrer no hi fa cap referència. Satie vivia en aquesta època a Montmartre i pertanyia a l’orde de la Rose-Croix, fundada per Sâr Péladan, tal com ho recorden els dos segells vermells amb una doble creu i la inscripció que veiem al document “Estima [Estimat(?)] JC”. Satie també hi esmenta Ramon Casas, pintor que durant la seva estada a París igualment havia freqüentat el Moulin-de-la-Galette.
L’obra de Satie opta per buscar camins propis, i ho fa amb línies melòdiques simples, fluides i no desenvolupades, que recolzen sobre un acompanyament harmònic relativament dissonant i circular, i amb progressions no directes, com la primera de les Gymnopédies.
Satie va trobar inspiració en músiques i formes d’altres èpoques, tant en el cant gregorià com en la música medieval i també en la música oriental que va escoltar a l’Exposició Universal de París del 1889. Va exercir una influència decisiva en joves músics francesos i actuà com a catalitzador de les noves forces de la música francesa.
El destinatari de la carta, el compositor català Antoni Nicolau (Barcelona, 1858-1933), va tenir un paper destacat en la història de la vida musical barcelonina. Nicolau segurament va conèixer Erik Satie durant la seva estada a París, on va establir residència el 1879, poc després d’haver guanyat el concurs de la Diputació de Barcelona, una beca que li va permetre ampliar els seus estudis musicals a l’estranger. Durant els anys a la capital francesa, es va dedicar intensament a l’estudi i a l’assistència a concerts, i va tenir amistat amb els millors compositors del moment. Novament a la Ciutat Comtal el 1886, el mestre Nicolau organitzà tot seguit, aprofitant les vacances de Quaresma del Liceu, una sèrie de concerts per donar a conèixer les obres més destacades de l’escola francesa. Nicolau va ser al capdavant de les principals institucions musicals –Gran Teatre del Liceu, Societat Catalana de Concerts, Teatre Líric i Escola Municipal de Música de Barcelona– i va donar a conèixer fragments simfònics de les òperes de Wagner, com també de les principals obres del repertori simfònic europeu.
L’obra de Satie també es va donar a conèixer durant el primer terç del segle XX al Palau de la Música Catalana, amb el pianista Ricard Viñes com un dels principals intèrprets. La primera vegada que s’interpretà Satie fou el 1919, la Première Gnossiène, precisament mitjançant Ricard Viñes; tres anys després, el 1922, l’Associació d’Amics de la Música també el programava: Première Gymnopédie i Embryons desseches. Més endavant fou un concert el maig del 1927, amb Ricard Viñes i Conxita Badia. I cal saltar a l’any 1951 per sentir interpretada la Gymnopédie, en aquest cas orquestrada per Claude Debussy, i per últim cal esmentar un concert el 1944 que era ofert com a Extraordinario concierto de piano con obras originales a cuatro manos Ricardo Viñes-Armando Salas, amb obra de Poulenc, Milhaud, Satie, Debussy i Ravel.